نمایندگی تعمیر گوشی نوکیا

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تفاوت ریست فکتوری با فلش کردن چیست؟

تفاوت ریست فکتوری با فلش کردن چیست؟ آیا این سوال برای شما هم به وجود آمده است که فلش کردن گوشی های اندرویدی با ریست فکتوری (Factory Reset) آن ها چه تفاوتی دارد؟  در ادامه در این مقاله با ژابیت همراه باشید تا تفاوت فلش و فکتوری ریست گوشی های اندرویدی را برای شما بیان کنیم.

تفاوت فلش و ریست فکتوری

برخلاف آیفون های اپل گوشی های اندرویدی قابلیت هایی فراتر از مواردی که در منوی تنظیمات دستگاه است را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، یکی از این قابلیت ها امکان نصب کاستوم رام (Custom ROM) و سایر موارد این چنینی است.

برای نصب رام روی گوشی باید آن را فلش کرد. می‌توان با اهداف مختلفی مثل نصب یک کاستوم رام، نصب رام استوک (Stock ROM) روی دستگاه یا نصب جدیدترین آپدیت ها روی گوشی،  فلش کردن گوشی اندرویدی رانجام داد.

Factory Reset (ریست فکتوری) قابلیت دیگری است که در منوی تنظیمات گوشی های اندروید ارائه شده است و برخلاف فلش کردن، انجام آن خیلی ساده و راحت می باشد. از طریق ریست فکتوری گوشی می‌توان، تمام اطلاعات روی آن را حذف و تنظیمات دستگاه را به حالت پیش فرض کارخانه برگرداند. یعنی تقریبا کاری که با فلش کردن استوک رام به آن دست پیدا می‌کنیم! این مسئله و شباهتی که مابین بازخورد این دو وجود دارد کاربران را به این فکر برده که تفاوت فلش و ریست فکتوری گوشی در چیست؟! دراینجا می‌خواهیم به تفاوت های دقیق مابین فلش و ریست فکتوری بپردازیم،  پس همراه ما در سایت ژابیت باشید.

ریست فکتوری (Factory Reset) چیست؟ و چقدر زمان می برد؟

تفاوت ریست فکتوری با فلش کردن چیست؟ ریست فکتوری گزینه ای است که در منوی تنظیمات تمام گوشی های اندرویدی قابل رویت است. و عموما نیاز به طی کردن مسیری مثل Settings>Backup & Reset>Factory Reset دارد. با استفاده از این گزینه می‌توان تمام اطلاعات روی گوشی را حذف و تنظیمات و وضعیت آن را به حالت پیش فرض کارخانه برگرداند. برای ریست فکتوری نیازی به استفاده از کامپیوتر واسط، نرم افزارهای خاص و غیره نیست، چون انجام این کار از طریق منوی تنظیمات دستگاه امکانپذیر خواهد بود. وقتی گوشی را ریست فکتوری می‌کنید در هسته سیستم عامل آن هیچ تغییری به وجود نمی آید و فقط تنظیمات و شخصی سازی هایی که کاربر روی دستگاه انجام داده از بین می‌روند و اطلاعات او از حافظه گوشی حذف خواهد شد.

این مطلب را از دست ندهید   تعویض شاسی داخلی Nokia

جالب اینجاست که بازیابی اطلاعات گوشی بعد از ریست فکتوری تحت شرایط خاص وجود دارد! بنابراین اگر شما گوشی خود را قبل از فروش به فرد دیگری ریست فکتوری نمایید و گوشی را به دست وی بسپارید، او می‌تواند با استفاده از نرم افزارهای خاص اطلاعاتتان را بازیابی نماید.

ریست فکتوری گوشی معمولا وقتی انجام می‌شود که باگ های خاصی در عملکرد دستگاه به وجود آمده باشد یا کاربر قصد فروش گوشی خود را داشته باشد. فکتوری ریست پروسه بسیار ساده‌ای را در پی دارد و انجام آن زیاد طول نمی کشد و چند دقیقه زمان گذاشتن کافی خواهد بود.

فلش کردن گوشی یعنی چی؟

فلش کردن گوشی کمی پیچیده تر از ریست فکتوری است و برای انجام این کار باید حتما از یک کامپیوتر واسط و نرم افزارهای خاص استفاده شود. پس باید گفت:  در حالت عادی فلش کردن گوشی به منظور نصب یک رام جدید از طریق منوی تنظیمات آن امکانپذیر نیست. فلش کردن گوشی با سه هدف مختلف و اصلی انجام  میشود.

حالت اول مربوط به نصب رام استوک اندروید می‌شود. رام استوک در واقع همان رامی است که به طور پیش فرض و توسط شرکت سازنده روی گوشی نصب گردیده است.

حالت دوم مربوط به زمانی می‌شود که کاربر قصد دارد یک رام رسمی حاوی جدیدترین آپدیت های اندروید را روی گوشی نصب کند.

 حالت سوم هم مربوط به شرایطی می‌شود که کاربر قصد دارد با نصب کاستوم رام، بستر نرم افزاری گوشی را به طور کامل شخصی سازی نماید.و این حالت یکی از تفاوت های بارز بین ریست فکتوری و فلش کردن گوشی می باشد.

برخلاف ریست فکتوری زمانی که گوشی فلش شود، هسته سیستم عامل آن و بوتلودر در دستگاه تغییرات پایه‌ای‌ و گسترده‌تری خواهد کرد. فلش کردن گوشی زمان‌گیرتر از ریست فکتوری بوده و نیاز به دانش بیشتری دارد. هنگامی که یک استوک رام را در گوشی فلش می‌کنید، تمام اطلاعات پیشین سیستم عامل و هسته آن از بین می‌رود و اطلاعات جدید جایگزین می‌شود، بنابراین تقریبا هر باگ و مشکل نرم افزاری که در گوشی وجود داشته از بین خواهد رفت. سردرگم کننده بودن تفاوت فلش و فکتوری ریست به زمانی بر می گردد که فلش کردن دستگاه با هدف نصب رام استوک و بازگرداندن گوشی به حالت اولیه و پیش فرض کارخانه انجام گیرد.

این مطلب را از دست ندهید   تعویض شاسی داخلی نوکیا Lumia 520

فلش یا ریست فکتوری؟

امید واریم با توجه به توضیحاتی که داده شد به راحتی توانسته باشید تفاوت فلش و ریست فکتوری گوشی های اندروید را درک نمایید. اما در مورد اینکه چه زمانی لازم است که ریست فکتوری انجام شود و چه زمانی بهتر است فلش گوشی انجام گیرد؟ باید به نکاتی توجه کنیم.

به نظر ما برای بازگرداندن تنظیمات و وضعیت دستگاه به حالت کارخانه لزومی مبنی بر فلش کردن گوشی نیست و انجام ریست فکتوری کفایت می‌کند. حتی اگر قصد فروش گوشی خود را داشته باشید و نگران این هستید که خریدار اطلاعات گوشی شما را بازیابی کند، کافیست بعد از اینکه گوشی را ریست فکتوری کردید، اطلاعات جدیدی (فیلم) را به حافظه آن انتقال دهید تا حافظه گوشی فول شود. سپس آنها را از حافظه گوشی حذف نمایید. بدین ترتیب دیگر شانس بازیابی اطلاعات شخصی شما به صفر می‌رسد.

واما بهترین کارایی فلش کردن گوشی مربوط به زمانی می‌شود که قصد نصب یک کاستوم رام را داشته باشید. فراموش نکنید با کاستوم رام ها می‌توانید رابط کاربری و بستر نرم افزاری گوشی را به طور کامل تغییر دهید و تجربه‌ای متفاوت را در حین کار کردن با گوشی داشته باشید. گاهی فلش کردن گوشی زمانی لازم می‌شود که بخواهید کلا در هسته سیستم عامل دستگاه تغییرات ایجاد کنید. مثلا قابلیت هایی مثل USB Debugging در گوشی اندرویدی فعال باشند و کاربر رمز عبور یا الگوی قفل نمایشگر را به خاطر نیاورد با فلش کردن می‌توان این مشکل را برطرف و رمز عبور یا الگویی نمایشگر را حذف نمایید! یا هنگامی که مشکلات عمیقی در عملکرد بستر نرم افزاری گوشی به وجود آیند بهتر است فلش کردن جایگزین ریست فکتوری شود.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر دوربین موبایل نوکیا

سه روش فلش کردن گوشی های اندروید مانند سامسونگ، هوآوی و….

روش ۱:فلش کردن با iMyFone Fixppo ( راحت ترین و سریع ترین روش)

روش ۲: فلش کردن با استفاده از SP Flash Tool( دستگاه های Media Tek) (سخت)

روش ۳:فلش کردن با Odin (دستگاه های سامسونگ)(سخت)

چگونه گوشی سامسونگ را ریست فکتوری کنیم؟

نحوه ریست کردن گوشی سامسونگ را میتوان به چند دسته ریست دستی سامسونگ از طریق تنظیمات، ریست دستی گوشی سامسونگ وقتی به تنظیمات دسترسی نداریم، ریست کردن با کد ریست فکتوری سامسونگ تقسیم کرد.که ما به شرح یک روش می پردازیم.

ساده ترین روش برای ریست فکتوری یا هارد ریست گوشی استفاده از منوی تنظیمات است؛ هنگامی که گوشی شما روشن است به راحتی می توانید از این روش استفاده نمایید

1: منوی تنظیمات را باز کنید و گزینه ی “Backup and Reset” را بیابید.

2: روی گزینه ی مورد نظر کلیک نمایید.

3: حالا شما باید گزینه ی “factory data reset” را پیدا کرده  و روی آن کلیک کنید. سپس روی گزینه ی “reset device” کلیک شود.

4: با رسیدن به این مرحله شما با گزینه ی erase everything روبرو می شود که گوشی از شما می پرسد؛ اجازه می دهید تمامی اطلاعات پاک شود. با تایید این گزینه ریست فکتوری گوشی سامسونگ شما آغاز می شود.

این فرایند ممکن است دقایقی به طول انجامد. صبور باشید و از هرگونه دستکاری گوشی از جمله خاموش کردن یا خروج باتری گوشی خودداری نمایید، زیرا ممکن است به گوشی شما آسیب رساند. سپس تمامی داده های گوشی شما پاک شده  و شما یک گوشی تازه خواهید داشت.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =