نمایندگی تعمیر گوشی نوکیا

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

روش صحیح شارژ باتری موبایل چگونه است؟

روش صحیح شارژ باتری موبایل چگونه است؟ گوشی خود را چگونه شارژ کنیم؟ چگونه عمر باتری گوشی را افزایش دهیم؟ باتری موبایل را تا چند درصد شارژ کنیم؟ایا هنگام شارژ گوشی را خاموش کنیم؟ این ها رایج ترین سوالات در مورد نحوه شارژ کردن گوشی است. در واقع اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند به دنبال راه‌هایی برای رسیدن به جواب  این گونه سوالات هستند. هرچند تکنولوژی شارژ سریع زمان فرایند شارژ را بسیار کاهش داده است، اما به علت بهره‌گیری گوشی‌های هوشمند از باتری‌های غیرقابل تعویض، دیگر مانند گذشته به‌راحتی نمی‌توان مشکل باتری را با تعویض بر طرف کرد. پس باید با رعایت روش صحیح شارژ گوشی در راستای افزایش عمر باتری قدم برداشت تا در این زمینه با مشکلی روبرو نشویم.

متأسفانه، با گذر زمان عمر باتری کاهش می‌یابد و این یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، با انجام کارهای خاص، می‌توانید عمر باتری و در نتیجه گجت خود را افزایش دهید. ‌کسی دوست ندارد که در وسط مکالمه شارژ باتری گوشی همراهش تمام شود. پس همه تلاش می‌کنیم تا درهر فرصتی باتری گوشی خود را شارژ کنیم. اگر شما نیز به دنبال روش های صحیح  شارژ کردن تلفن همراه خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که مطالب کاربردی این سایت را دنبال کنید. در این جا در سایت ژابیت ما پاسخگوی سوالات شما هستیم.

باتری گوشی چگونه شارژ خود را نگه می‌دارد؟

هر باتری تعدادی سلول به همراه پایانه‌های مثبت و منفی و همچنین محلولی شیمیایی را در خود دارند. هنگامی‌که گوشی خود را به برق وصل می‌کنید، مواد شیمیایی داخل باتری با هم واکنش نشان داده و باعث ذخیره الکتریسیته در قالب انرژی شیمیایی می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر روی دوام باتری گوشی‌های هوشمند

 عمر مفید باتری های گوشی هوشمند شما پیش از اینکه آن را خریداری کنید، معلوم میباشد. عادت‌های شما می‌توانند این عمر مفید را طولانی‌تر و یا کوتاه‌تر کنند. در اینجا به بعضی از عوامل تأثیرگذار بر عمر باتری‌ها اشاره می‌کنیم:

چرخه شارژ/تخلیه

در باتری گوشی‌های هوشمند تعدادی چرخه شارژ/تخلیه وجود دارد، پس شما مجبور نیستید که همیشه آن‌ها را تعویض کنید. زمانی ‌که از گوشی خود استفاده می‌کنید، باتری دستگاه شما انرژی ذخیره‌شده را در قالب الکتریسیته آزاد میکند و آن را به قطعاتی مانند نمایشگر و بلندگوها و… می‌رساند. معمولا عمر باتری یک گوشی با گذشت زمان به‌آرامی کاهش می‌یابد. واکنش‌های شیمیایی باعث می‌شوند تا لیتیوم داخل باتری‌ها در طول چرخه طبیعی شارژ/تخلیه کم شود.

دما؛ عامل دیگری بر دوام باتری گوشی

عمر باتری گوشی شما بسته به میزان دما می‌تواند کاهش یابد. شارژ باتری در یک محیط گرم به‌اندازه یک محیط سرد برای منبع تغذیه تلفن همراه مضر است. گاهی که زیاد از تلفن همراه استفاده میکنید، حتما باید متوجه شده باشید ‌که گوشی شما داغ شده، شارژ آن نیز سریع‌تر تمام می‌شود. زمانی‌که باتری گوشی‌ها بسیار داغ شود،ممکن است که متورم شده و یا حتی منفجر شود! اگر در یک محیط بسیار سرد گوشی خود را شارژ کنید، می‌بینید که دیرتر شارژ می‌شود. همچنین شارژ در دمای پایین می‌تواند طول زمان ظرفیت باتری شما را نیز کاهش دهد.

شارژر، یکی دیگر از عوامل مهم بر دوام باتری گوشی

یکی از موارد دیگر که باید به آن توجه کنید، نوع شارژر مورداستفاده شماست. امروزه شارژرهای زیادی در بازار موجودند، در این موارد باید مراقب باشید! استفاده از شارژر نامناسب می‌تواند باعث کاهش و یا اضافه ولتاژ شده و همین موضوع می‌تواند به باتری گوشی شما آسیب برساند. باتری‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در راندمان مشخصی شارژ شوند. همین مسئله سبب می‌شود که از باتری محافظت شده و همچنین از تولید گرمای اضافی نیز جلوگیری شود؛ جهت افزایش طول عمر باتری گوشی های هوشمند فقط از شارژرهای پیشنهادی توسط سازنده آن استفاده کنید.

این مطلب را از دست ندهید   تعویض جک هدفون گوشی نوکیا X

شیوه‌های اشتباه شارژ باتری

1-استفاده از گوشی در حین شارژ

اگر در هنگام شارژ از گوشی خود استفاده کنید، به سبب این که باید همزمان انرژی قطعات دیگر مانند نمایشگر نیز تأمین شود، راندمان شارژ پایین آمده و همچنین دمای گوشی شما نیز بالا می‌رود. این رویه به مرور زمان باعث می‌شود تا عمر باتری کاهش یابد. این جدال بین استفاده از گوشی و شارژ باتری، باعث می‌شود تا باتری بیش از حد داغ شده و آسیب ببیند.

2- تا وقتی که شارژ باتری به صفر نرسد، آن را شارژ نمی‌کنید

 بر اساس گفته‌های Battery University، اگر اجازه دهید شارژ باتری شما به کمترین حد خود برسد و آنگاه آن را شارژ کنید، با این کار عمر آن را کاهش داده‌اید. اگر شارژ باتری خود را بین ۳۰ الی ۸۰ درصد حفظ کنید، عمر آن را افزایش میدهید.

3- شارژ بیش ‌ازحد گوشی

شارژ بیش‌ازحد یکی از دلایل شایع کاهش عمر باتری است. اگر گوشی شما بیش از زمان موردنیاز به پریز برق وصل باشد، آنگاه آن را بیش از حد شارژ کرده‌اید. اگر به مدتی طولانی گوشی خود را در حالت شارژ نگه دارید، این عمل باعث می‌شود تا دمای باتری بالا رود و این مسئله نیز می‌تواند منجر به تولید فشارهای داخلی و درنتیجه کاهش دوام باتری شود.

ایا هنگام شارژ گوشی را خاموش کنیم

نکاتی جهت افزایش عمر مفید باتری گوشی های هوشمند

 1- در هر زمان ممکن گوشی خود را به شارژر متصل نکنید

 شاید گاهی بعد از بیدار شدن از خواب، با دیدن گوشی خود شوکه شوید که چرا گوشی شما کمتر از 10 درصد شارژ دارد. با دیدن این تصویر تمرکز خود را نسبت به طول روز از دست خواهید داد وسریعا به دنبال پاوربانک و یا شارژر خود خواهید بود تا با استفاده از آنها در طول روز گوشی خود را چندین بار شارژ کنید. اما توجه داشته باشید که این فرایند را تنها در یک روز انجام خواهید داد و اگر چنین اقدامی را مجددا انجام دهید، عمر باتری گوشی شما کاهش خواهد یافت و در مدت زمان کمی باید برای خرید باتری نو هزینه کنید.

2- گوشی را از صفر درصد به شارژ متصل نکنید

گوشی خود را از صفر درصد به شارژر متصل نکنید و آنرا حداقل از 20 % تا 90% به شارژ متصل کنید تا گوشی شما شارژ شود. گاهی  در شرایط اضطراری می توانید گوشی خود را از صفر درصد تا 100 درصد شارژ کنید. اما توجه داشته باشید این فرایند نباید بیش از چند بار تکرار کنید وگرنه باتری گوشی شما دچار آسیب خواهد شد.

3- میزان شارژ باتری گوشی را بین 65 تا 75٪ نگهدارید

طبق تحقیقات انجام شده، باتری های لیتیوم یونی زمانیکه بین 65% الی 75% شارژ داشته باشند، می توانند عمر طولانی تری داشته باشند. اما همیشه لازم نیست گوشی خود را دائما شارژ کنید تا میزان شارژ گوشی شما به این عدد برسد. اما مطلع باشید که گوشی شما می بایست  وبهتر است بین این دو سطح جای گیرد.

4- هرگز باتری خود را کاملا شارژ نکنید

باتری موبایل را تا چند درصد شارژ کنیم؟ این سوالی است که هر کس جواب متفاوتی برایش دارد؛ یکی در کمال قاطعیت در جواب به میزان شارژ گوشی میگوید؛ تا 100 درصد باید شارژ شود یکی دیگر میگوید نباید فول شارژ شود. در واقع اکثر ما هنگامی که باتری گوشی شما به سطح 25% می رسد، معمولا شما آنرا به شارژر متصل می کنیم و اجازه می دهیم تا 100%  برسد. طبق تحقیقات انجام شده، باتری گوشی شما هرچه سریعتر با کاهش عمر جدی روبرو خواهد شد و باید برای خرید باتری جدید اقدام نمایید. بطور کلی گفته می شود باتری های لیتیوم یونی نباید بصورت کامل و 100% شارژ شوند. زیرا این کار می تواند از عمر آن کم کند.

این مطلب را از دست ندهید   قاب میانی نوکیا Lumia 820

5- گوشی را در طول شب به شارژر متصل نکنید

باتری های لیتیوم یونی از فناوری Fast charge بهره می برند و این یعنی این که به سرعت شارژ می شوند؛ اگر مدت زمان طولانی از شارژ کامل آنها بگذرد، می توانند بسیار مخرب و دردسر ساز شوند و در نتیجه عمر باتری کاهش مییابد.

6- عدم استفاده زیاد از پاور بانک ها

 یکی از وسایل جانبی که ما با استفاده از آن گوشی خود را به شارژ مستقیم وصل می کنیم، پاور بانک ها هستند که توصیه می شود از آنها زیاد استفاده نکنید مگر در مواقع ضروری چرا که باعث گرم شدن دمای گوشی می شوند که نتیجه آن کاهش عمر باتری گوشی خواهد بود.

7- استفاده از شارژر اصلی

هنگام شارژ باتری موبایل سعی کنید که از شارژ اصلی و اوریجینال گوشی خود استفاده کنید یا دست کم مطمئن شوید که شارژرهای دیگر به گوشی شما آسیب نمی رسانند.

همچنین بهتر است به جای شارژهای بی‌سیم از همان شارژر سیمی خود استفاده کنید. شارژ شدن با پورت لپ تاپ را نیز به حداقل برسانید. شارژرهای بی‌سیم با توجه به درگیر کردن بخش وای فای و انتقال دیتا، گرمای بیشتری تولید می کنند و این برای باتری گوشی شما ضرر دارد. سعی کنید که میزان گرم شدن باتری را در هنگام شارژ حتما کاهش دهید. قاب گوشی را درآورید، برنامه‌ها و وای فای را خاموش کنید و بگذارید گوشی شما کامل شارژ شود و بعد با آن کار کنید.

روش صحیح شارژ اولیه باتری گوشی به صورت اصولی برای افزایش طول عمر

 تمامی باتری های استفاده شده در اسمارت فون های امروزی از طول عمر بسیار بالایی برخوردار می باشند، اما حفظ این طول عمر وظیفه ما می باشد. اکثر اسمارت فون های امروزی با 60 درصد شارژ اولیه به مصرف کنندگان داده می شود. اگر موبایل خود را روشن کردید و این میزان شارژ را داشت نیازی به شارژ اولیه موبایل نمی باشد.

 در غیر اینصورت حتما توصیه های زیر هنگام شارژ اولیه باتری گوشی رعایت کنید :

نگذارید باتری به طور کامل فول شارژ شود. میزان بازه صحیح در باتری های لیتیومی بین  20تا 80 درصد می باشد.

شب تا صبح در شارژ گذاشتن موبایل می تواند یکی از عوامل مهم کاهش میزان عمر باتری باشد.

هنگام شارژ شدن موبایل از انجام کارهایی مانند بازی یا پخش فیلم خودداری کنید.(این مورد خیلی مهم می باشد)

اگر دمای اتاق شما بالا می باشد و در آن احساس گرما می کنید بهتر است موبایل خود را به شارژروصل نکنید اما اگر این کار را کردید حتما موبایل را خاموش کنید.

بر خلاف باتری های قدیمی که نیکل نام داشتند در اسمارت فون های امروزی نگه داشتن شارژ گوشی بالای 50 درصد بهترین کارایی را برای شما فراهم می کند.

این راهکارها برای شارژ اولیه گوشی های سامسونگ ، هواوی ، اپل ، شیائومی و … صدق می کند.

این مطلب را از دست ندهید   سنسور مجاورت نوکیا Lumia 800

راهکارهایی جهت خنک نگه‌ داشتن باتری در هنگام شارژ کردن آن

اگر از قاب محافظ استفاده می‌کنید،حتما آن را جدا کنید چون قاب‌ها نه ‌تنها به وزن گوشی اضافه می‌کنند، بلکه باعث به وجود آمدن مشکلات گرمایشی نیز میشوند. گرمای بیش از حد، عمر باتری را کم میکند. اگر می‌خواهید که یک قاب محافظ خریداری کنید، سعی کنید که یک رنگ روشن را انتخاب کنید (رنگ‌های تیره مانند: مشکی و آبی پررنگ، گرمای زیادی را جذب کرده و این مسئله می‌تواند گرمای گوشی شما را افزایش دهد).

گوشی خود را در محیطی که تهویه مناسب ندارد، جهت اجتناب از گرمای بیش‌ازحد شارژ نکنید ، سعی کنید که گوشی خود را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید. اتاقی که تهویه مناسب داشته باشد می‌تواند دمای شارژ را پایین نگه دارد.

در هنگام شارژ کردن گوشی، از آن استفاده نکنید ، چون مقدار زیادی از انرژی به نمایشگر و سایر قطعات انتقال داده می‌شود.

حالت پرواز را روشن کنید چون یکی از راه‌های افزایش طول عمر باتری و همچنین شارژ کردن سریع‌تر آن، در هنگام شارژ کردن است. حالت پرواز به‌صورت خودکار داده‌های همراه (اینترنت سیم‌کارت) شما را که یکی از بزرگ‌ترین دلایل افزایش دمای باتری است، خاموش می‌کند.

روش صحیح شارژ باتری موبایل نو

اگر باتری جدید خریده اید و روش صحیح شارژ باتری موبایل نو خود را نمی دانید باید بگوییم که باید 3ساعت باتری را شارژ کنید. نیم ساعت به باتری استراحت بدهید. 3ساعت دیگر شارژ کنید. نیم ساعت استراحت بدهید. در پایان 2ساعت دیگر هم شارژ کنید.مجموع این زمان 8ساعت می شود که با این روش صحیح می توانید باتری موبایلتان را شارژ کنید.

بهترین روش شارژ کردن باتری موبایل

بسیاری از کاربران دوست دارند تا باتری گوشی خود را هر بار تا سطح ۱۰۰ درصد شارژ کنند. اما این رویه برای منبع تغذیه تلفن شما مناسب نیست. همچنین اگر صبر کنید تا میزان شارژ باتری به صفر درصد برسد و آنگاه آن را شارژ کنید، بازهم به باتری گوشی خود آسیب رسانده‌اید.

شارژهای شبانه یا طولانی‌ مدت، یکی از عادات شایع محسوب میشود ولی به دلایل متعددی انجام این کار توصیه نمیشه.

بهترین روش شارژ جهت محافظت از باتری این است که آن را به‌صورت جزئی و به‌طور مکرر شارژ کنید.

عدم استفاده از فست شارژ در طولانی مدت

بسیاری از گوشی های اندرویدی از قابلیت شارژ سریع (Fast charging) استفاده می کنن و این گوشی ها از کدی مخصوص روی چیپ خود تحت عنوان PMIC بهره میگیرند که با شارژر گوشی ارتباط برقرار می کند و ازآن می خواهد که توان ارسالی را با ولتاژ بالاتری به گوشی بفرستد اما باید بدانید که شارژ سریع موجب تولید گرمای بیشتری شده که در دراز مدت چندان برای باتری خوب نیست؛ بنابراین بهتر هست تنها در مواقعی که واقعا نیاز دارید، از قابلیت شارژ سریع استفاده کنید.

توصیه‌‌ای درباره نگهداری از باتری‌ ها

باتری ‌لیتیوم یونی را نباید مدت زیادی در وضعیت صفر درصد یا کاملا خالی نگه دارید و اگر قرار هست باتری مدتی بدون استفاده بماند، آن را تا حدود 50 درصد شارژ کنید؛ همچنین وقتی باتری بی‌ استفاده است، هر ماه حدود 5 تا 10 درصد شارژ خالی می‌ کند، پس اگر مدت زیادی کاملا خالی رها شود، امکان دارد که دیگر اصلا نتواند شارژ نگه دارد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یک =