نمایندگی تعمیر گوشی نوکیا

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

دلایل خرابی هنذفری

برای اینکه ما بتوانیم تعمیر هندزفری را انجام دهیم، باید بدانیم که مشکل از کجاست. خرابی هندزفری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. سه دلیل اصلی خراب شده هندزفری یا ایرفون موارد زیر است:

  • پارگی و زدگی سیم در مجاورت فیش اتصال به وسایل
  • پارگی سیم به دلیل کشیده شدن در نقطه‌ای نامشخص
  • سوختن سیم‌پیچ ظریفی که در بخش درایور یا همان بلندگو به کار رفته است.

نحوه تعمیر هندزفری بدون لحیم

برای تعمیر هندزفری بدون لحیم نیاز است که ابتدا علت خرابی هندزفری را تشخیص بدهیم، در اینجا به چند مورد از مشکلات هندزفری و نحوه تعمیر هندزفری بدون لحیم اشاره می‌کنیم:

 اگر در هندزفری کمبود صدا با وجود این واقعیت که شماره گیری نشان دهنده یکپارچگی پیچ های هدفون است، مشاهده کردید باید :

نحوه تعمیر: گوشی را جدا کنید و مش را در الکل بشویید. جداسازی قطعات ترجیح داده می شود تا نشت غشاء را با نشت الکل و ذرات

اگر خرد شدن، چرخاندن در یکی از هدفون، تفاوت در زمان پخش مشاهده کردید بوسیله بازرسی بصری و باز کردن گوشی باید:

نحوه تعمیر هندزفری بدون لحیم: پس از باز شدن، اگر غضروف چسبیده باشد، غشاء را اصلاح کنید که البته اثر موقت خواهدداشت، هدفون باید جایگزین شود. اگر ذرات خارجی بر روی غشا وجود داشته باشد، آن را حذف کنید. مش را از بین بردن غشاء از فضای اطراف بشویید.

برای تعمیر هندزفری به چه چیزهایی احتیاج است؟

برای تعمیر هندزفری به وسایل زیر احتیاج خواهید داشت:

وسیله‌ای مثل سیم‌چین یا کاتر (موکت‌بر) برای برش سیم و شکافتن فیش

مولتی‌متر

هویه برای لحیم‌کاری

قطع یا سیم لحیم و روغن لحیم

ترکیب اپوکسی یا چسبی محکم مثل چسب ۱ ۲ ۳

این مطلب را از دست ندهید   هفت نکته برای شارژ تلفن

نحوه شناسایی محل خرابی هندزفری

برای تعمیر هندزفری لازم است ابتدا محل خرابی هندزفری را بدرستی تشخیص بدهیم تا بتوانیم تعمیر هندزفری را بطور صحیح انجام دهیم، برای این کار:

ابتدا در حالی که هندزفری را به گوشتان وصل کرده اید و با آن موزیکی را می شنوید کابل را خم کنید اگر شما صدای موزیک را از طریق هدفون می شنوید به قسمت تعمیر کابل هندزفری بروید.

اگر شما تنها موقعی که انتهای جک اتصال هندزفری را فشار می دهید صدای موزیک را می شنوید به قسمت تعمیر جک شکسته هندزفری بروید.

اگر هیچ کدام از اتفاقات بالا نیفتاد باید از یک مولتی متر کمک بگیرید:

مولتی متر را روی تست مداوم که دارای علامت است بگذارید.

سرکابل سیاه رابه COM وصل کنید.

سر کابل قرمز را به سوراخ Ω, MA یا وصل کنید.

حالا با مولتی متر هندزفری را تست کنید. اگر سیم هندزفری شما قطع نشده باشد شما صدای بوق را خواهید شنید. با استفاده از یک چاقوی تیز مراحل زیر را انجام دهید:

یک شکاف در کنار سوکت پلاگین و یکی دیگر در کنار گوشی ایجاد کنید.

کابل ها معمولا دارای عایق محافظ هستند با چاقوی تیز آن را جدا کنید.

سیم سیاه مولتی متر را به شکاف روی کابل و سیم قرمز را به شکاف روی گوشی وصل کنید اگر صدای بوق شنیدید مشکل مربوط به اتصال یا گوشی های هندزفری شما است.

اگر صدای بوق نشنیدید این تست را در طول کابل هندزفری تکرار کنید. شما باید این کار را آنقدر تکرار کنید تا دو نقطه را پیدا کنید که مولتی متر بوق بزند و بعد به قسمت تعمیر کابل هندزفری بروید.

آموزش تعمیر هندزفری

اولین مرحله تعمیر هندزفری: اگر کابل هندزفری از دو کابل روکش‌دار تشکیل شده باید با استفاده از سیم لخت کن روکش هر دو را در بیاورید، سپس تمامی سیم‌های داخلی با رنگ‌های مشابه را به هم بتابانید (سبزها، قرمزها و سیم های مسی را با همدیگر بتابانید)، تا تنها سه رشته سیم داشته باشید.

این مطلب را از دست ندهید   بلندگو داخلی نوکیا Lumia 925

دومین مرحله تعمیر هندزفری: حال باید انتهای هر یک از این سه دسته سیم را با استفاده از لحیم گرما بدهید. گرما باعث می‌شود تا عایق روی این سیم‌ها بسوزد و برای اتصال آماده شوند.

سومین مرحله تعمیر هندزفری: اگر در همین وضعیت و پیش از لحیم کاری هم جک هندزفری را به گوشی یا پلیر وصل کنید، می‌توانید صدا موزیک را بشنوید ولی ممکن است کمی خش خش داشته یا همراه با قطع و وصل باشد. اگر نتوانید صدایی بشنوید احتمالاً سیم‌ها را اشتباه وصل کرده‌اید. بنابراین مجدد اتصال آن‌ها را بررسی کنید.

چهارمین مرحله تعمیر هندزفری: بعد از اینکه از اتصال سیم‌ها به پایه مطمئن شدید، باید روکش جک را روی پایه قرار دهید. در این قسمت نباید بیش از حد روی سیم‌ها فشار بیاورید اگر در حین قرار دادن روکش روی پایه، اتصالات سیم‌ها به همدیگر برخورد کند، هندزفری کار نخواهد کرد (نمی‌توانید صدا موزیک را بشوید). در صورت بروز این مشکل روکش را بردارید و کمی اتصالات پایه را از هم دور کنید و مجدد روکش را روی آن قرار دهید.

پنجمین مرحله تعمیر هندزفری: حتی اگر در لحیم کاری هم اشتباه کرده یا سیم‌ها را به پایه‌های نادرست وصل کردید، از ابتدا کابل هندزفری را برش زده و مراحل را تکرار کنید. البته در این صورت کمی طول کابل هندزفری‌تان کوتاه‌تر می‌شود.

قطعی سیم در بلندگوها و بررسی سلامت درایور

اگر مطمئن هستید که سیم به دلیل کشیده شدن در محل اتصال به فیش دچار پارگی شده، نیازی به باز کردن بخش بلندگو نیست چرا که این بخش معمولاً بسیار ظریف است و باز کردن آن مشکل یا حتی غیرممکن است.

این مطلب را از دست ندهید   تعویض کانکتور داک نوکیا Lumia 920

اما در حالت کلی می‌بایست ابتدا بررسی کرد که درایور به دلیل سوختگی سیم‌پیچ آن، نسوخته باشد. بنابراین درایوری که بی‌صداست را باز کنید. مولتی‌متر را در حالت سنجش مقاومت (اهم) قرار دهید. سیم مثبت و منفی را به دو پایانه‌ی درایور متصل کنید. اگر سیم‌پیچ سالم باشد و بلندگو خراب نشده باشد، مقاومت اندازه‌گیری شده حدود ۱۶ اهم یا ۳۲ اهم خواهد بود.

پس از اطمینان از سلامت بلندگو، بررسی کنید که دو رشته سیم لاکی ظریفی که وارد بخش بلندگو شده، به دو پایانه متصل است یا خیر. اگر یکی از سیم‌ها قطع شده، با استفاده از هویه و مقدار کمی قلع و صد البته روغن لحیم، اتصال مجدد را انجام دهید.

روش تعمیر سیم هندزفری قطع شده

هندزفری کابل نازکی دارد و به مرور زمان ممکن است پاره شود. برای تعمیر هندزفری کافی است به اندازه دو سانتی متر از هر دو سر سیم قطع شده را جدا کرده و پوشش آن را با سیم لخت کن به آرامی بردارید. در زیر آن سیم‌ها وجود دارند. سیم‌ها به سه رنگ سبز، قرمز و مسی هستند. قبل از لحیم کاری باید عایق هر یک از سیم‌ها را باز کنید سپس سیم های هم رنگ را دو به دو به هم بتابانید در انتها آن را لحیم کرده و با استفاده نوار عایق الکتریکی روی آن را بپوشانید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پانزده =